Super Seven. Starta telesto.se i nytt fönster
Det började med att jag såg ett inslag på TV
(5:ans växel) om en Ariel som det gasades friskt med och jag blev helt såld.
Började kolla runt på nätet och insåg snart att en
Super Seven skulle passa bättre, samt att man kunde bygga den själv.
Började att leta lite planlöst för att se vad som skulle passa mig bäst,
och kom fram till att en bokram med lätt bilmotor var mitt mål.
Efter många tankevurpor så började bilden att klarna:
• Bokram.
• Suzuki Swift motor.
• Suzuki Samuraj låda.
• Sierra diff.
• De Dion bakaxel.
• Ascona spindlar.
• 14” hjul.
• Massor med lätta grejer.
Jag hittade en påbörjad ram 2006 i Örbyhus som Johan Knutsson
Tigsvetsat ihop riktigt snyggt. Nu var första steget taget och det var
”bara” att göra klart resten.
Köpte en Suzuki Swift våren 2007med trasig bakaxel för 1000:- och
rensade den totalt för att få loss så mycket grejer som möjligt. Då det
var daggs att köra resterna av bilen till skroten så var
skrotningspremien höjd till 4000:- så detta blev en av mina bättre
bilaffärer.
En frän bil behöver ett fränt namn så jag kommer att kalla bygget
Locost Telesto racing (LTr), hoppas att inte bara namnet blir snabbt.
September 2008
Bygget har långsamt men säker framåt. Gjort klart ramen. Motor &
växellåda är penseltrimmade & monterade.
Framvagnen börjar bli klar.
Diffen sitter på platts. Fått hem ett pedalställ från Rally Design &
påbörjat monteringen.
Köpt en begagnad schuttel som kommer att passa efter lite plastjobb.
Jag har även satt min grabb i arbete vid CAD-programmet. Han ritade en
fläns till grenröret som ska skruvas på toppen & 2 flänsar för att fästa de bakre lagerhusen i De
Dionaxeln.
De senaste dagarna har jag gjort klart ett fäste till rattstången. Då
jag har en rattstång från en Scorpio med tilt så måste fästet kunna
vinklas.
Har även breddat min schuttel på 2 ställen så den passar och följer de
yttre ramrören. Har även plastat fast en framsida på schutteln, mot
motorn. Framsidan plastade Peter Lilja.
2008, vecka 40-42
Jag har lagt ner mycket arbete på att bygga om Swiftens stolar för att
sedan konstatera att det inte blev bra, så jag beställde 2 nya stolar av Peter
Lilja i Västerås.
Stolen är 43,5 på det bredaste stället (längst ner mot låret), och jag
har 42 cm mellan ramrören, men det går ju inte?
Jo stolen går in under yttre ramrören, behöver kanske slipa av kanterna
lite senare då ramen ska få alu-panelerna. Har plastat fast rostfria fästen på
undersidan av stolarna och gjort fästen till Swiftens stolskenor. Uj vad
trångt det är mellan ramrören, men efter en massa mätande så fick allt
plats.
Köpte en ny ratt på Mekonomen, en Luisi på 31 cm. Fixade övre fästet
till rattstången.
Har fixat förstärkningar till stolfästena och monterat handbromsen.
I förra veckan fick jag hem ett paket med styrväxel (Escort 2,4)
styrleder m.m. från Rallye Design så nu ska ratten och hjulen kopplas
ihop på nått sätt?
Bygget fortskrider lååångsamt.
Har tillverkat ett länkage till växelspaken lite efter eget funderande
och villt kopierande från andra bilar.
Kapade växelspaken på lådan så att jag kunde svetsa en 12 mm hylsa och
trycka i 2 st oljebrons-bussningar.
Själva växelspaken har en styrled i botten som är helt glappfri och ej
vridbar.
Där länkaget är fäst på växelspaken hade jag först en justerbar
infästning för att kolla hur långa växellägen jag ville ha, byttes ut
mot en fast infästning.
Resultatet blev ett länkage utan glapp & fladder.
De senaste dagarna har jag fixat klart handbromsen och fästen till handbromswiren. Sen har jag tillverkat en mall inför beställningen av huvudbågen.
Har fixat klart länkarmar till bakaxeln. Ska helsvetsa allt senare när jag plockat ur ramen. Röret är 57x3,0 sömlöst precisionsrör. Jag bockade en mall av ett 20mm-rör och lämnade in allt till en mekanisk verkstad som bockade de dion röret på 3 ställen för att förhindra veck.
En ny grej att pricka av på "att-göra-listan".
I går kröp jag runt i två timmar på skroten för att hitta lämpliga
bälten. Det blev en Eskort som fick släppa till rullbältena fram samt
låsen från baksätet, 240kr kan väll vara rimligt.
Jag har satt golvfästena lite längre fram för att minska risken att
midjebältet åker upp på magen & mjukdelarna.
Svårast var det att få till övre fästet på bågen så att det blev rätt
höjd utan att hamna på halsen.
Ska senare göra sidohål i stolarna så midjebältet kommer tajtare mot
kroppen.
Senaste lilla jobbet var att sätta 2 stöttor och 1 diagonalare i bågen
med några bra punkter.
Nu ska ramen förstärkas med några extra rör.
Touchdown.
Stort steg för mänskligheten? nja? Men det är ett stort steg för mig!
Har även gjort de 2 obligatoriska testerna:
1. Rullat 7:an fram och tillbaka ca 30 cm.
2. Hoppat på ramen för att testa fjädringen
.
Fortsätter med ett kul projekt på bygget, att snickra ihop grenröret.
Köpte färdiga rörböjar från Ahlsell till tryckkärl, 6 st korta & 2 långa samt 2
m rakt rör från en rörmokare, samt 10 kapskivor. Undrar hur många kapskivor det
går åt under hela bygget? Svar = massor.
Jag har satt dit ett extra ramrör på V-sidan av motorn (R-stag) så det finns
inte plats för turbon på sidan av motorn.
Turbon fick placeras i utrymmet framför motorn, och med några bra stag så ska
den sitta stadigt.
Ska köpa 2 långa rörböjar till för att gå vidare.
Sen så är det dags för resten av avgassystemet.
Då har man monterat lite mer prylar.
Började med en noskon som "nästan" passade. Var tvungen att skära ut 2 kilar
uppe på noskonen så att brädden blev rätt mot övre ramskenorna.
Tillverkade gångjärn i underkant som går att skjuta åt sidan då noskonen är
nedfälld så att den enkelt går att ta av.
I uppfällt läge är det 2 klackar som låser gångjärnen på plats. Ska även sätta
fast ett band som förhindrar att den fälls fram ner mot marken.
Har också monterat en dragögla på sidan av noskonen.
Har även fixat fästen till kylaren med hjälp av gummibussningar.
Det finns även plats för en oljekylare under / bakom kylaren.
Då är motorn uppstartad för första gången för att se att allt funkar som det ska. Det är därför jag har det något udda avgassystemet, en MC-dämpare rakt upp. Hoppas att ventillyftarna tystnar senare då de är fulla med olja.
Klicka på länken http://www.youtube.com/watch?v=NXdd4dRu6Ug för att se första starten.
Då börjar avgassystemet bli klart.
Jag valde att bygga med en ljuddämpare där in respektive ut-röret sitter
förskjutet mot varandra, istället för en dämpare där röret bara går rakt igenom.
Detta för att få ner ljudet så mycket som möjligt. Det blev bra mycket
krångligare än ett system där rören ligger i linje, men varför ska man göra det
lätt för sig när man kan krångla till det.
Dessutom så var det riktigt svårt att svetsa i rören som antagligen har någon
ytbeläggning (alu?).
Passa samtidigt på att få dit en katalysator också. I framtiden ska det bli ett
snyggt system men detta få duga tillsvidare.
I veckan ska jag fixa upphängning av systemet.
Mitt recept på 2" systemet från Feltema:
Flexibelt skarvrör 79-122. Katalysator 79-802. Ljuddämpare 91-4546. Bakaxelrör
(böjt) med muff 79-8456.
Rakt rör med muff 79-8466. Skarvrör med 2 klämmor 98-012. 2 gummiupphängningar
63-104.
Jag har svetsat & svetsat & svetsat & svetsat.... ni känner nog igen allt
arbete på ramen med att få dit alla rör, fästen m.m. för att få ramen helt klar.
När man tror att man är klar så ska det dit ytterligare ett fäste o.s.v.
Nu har jag i varje fall plockat ur motor & hjulupphängningar m.m. för att kunna
snurra på ramen och lägga de sista svetsarna innan målningen.
Så nu ska hela kalaset slipas och tvättas så färgen fäster ordentligt.
Locost-lackbox.
Så var det dags att få färg på ramen. Ett depå-tält lite täckpapp och en lånad
snurrställning (Tack Peter) så var det bara att köra igång.
Först så vill jag verkligen rekommendera alla att tillverka 2 snurrbockar av tex
2 framhjulsnav, de underlättar så mycket vid slipning & lack så den tiden de tar
att tillverka dem tjänar man in under slipning & lack.
Efter att studerat forumet och kopierat andra tips så skrev jag ner följande
mall.
Tvätta & måla ramen m.m.
• Underarbetet är A och O när man ska måla, så att inget fett finns kvar.
• Man tar OKQ8as miljöavfettning, en hink med riktigt varmt vatten och en
slipduk.
o Spruta på avfettningen och "våtslipa" med slipduken.
o Skölj med så varmt vatten som möjligt och torka sedan av allt.
o Varmt vatten är nödvändigt efter som det torkar betydligt fortare än kallt.
o Är det mycket veck och konstigheter så kan man spruta på lite koncentrerad
spolarvätska när man torkar, då dunstar vattnet snabbare.
o Det skadar inte att tvätta 2ggr, man brukar alltid missa något 1a gången.
o När godset är torrt är det bara att måla, helst inom ett par timmar.
• Pensla spalter, svetsar, skarvar och knepiga ställen med ett varv Temazink EE,
låt torka ett dygn.
o Zinket har en förmåga att "läka" en skada som uppkommer.
• Spruta 2 lager med Temaprime EE, låt torka ett dygn.
• Spruta minst 2 lager med Temalack EE, låt torka några dygn.
• Nymålad färg behöver några dagars torktid.
Mitt resultat blev...
Snurrställningen ser hemmagjord ut, men
funktionen är klockren.
Det ser ut som det är en hjulupphängning från bil som den är byggd från.
Den är vinglig i bilens längsled så sätt till några extra stag så blir den
stadigare.
Då man sätter upp ramen är det viktigt att den hamnar nära ramens viktcentrum,
så man kan hålla den med ena handen och tex. slipa med den andra.
Så har jag kladdat på lite mer med färgsprutan.
Det är bakaxeln, länkarmar & bärarmar m.m. som har blivit svarta.
Om ni är lite skapa i synen så ser ni att min lackbox / depåtält
är borta, den försvann med blåsten under veckan. Den slet sig och
for över mina telefonledningar som är 2 meter över garagetaket och
landade i en stor hög på baksidan.
Nu har jag börjat få en del plåtar på plats. I början så räknade jag
popnitarna men tröttnade på det efter ett tag.
Upptäckte att 2 rullar målartape underlättar väldigt mycket då man ska göra raka
och jämna rader med popnit. Rullarna är 12 & 25 mm breda och det är bara att
markera ovanför ramröret och märka ut avståndet mellan nitarna, borra & nita
fast. Upplevde att jobbet gick riktigt fort.
Idag då jag kapade ut golvplåtarna så började det att "poffa" ur vinkelslipen
igen. Den hade dragit i sig en hel del alu-spån, men det var bara att skruva
isär och blåsa rent för att fortsätta. Jag var inte sugen på att åka och köpa en
ny mitt i golvläggandet.
På en av bilderna syns alu-skenorna som jag nitat fast i kardantunneln för att
få rakare och enklare fastsättning av bränslerören & kabelstammen.
Nu fortsätter arbetet med de utvändiga alu-panelerna.
Har monterat växellådefästet och ett extra stag mellan ramrören under lådan.
Tänkte att ramen blir lite mer vridstyv.
Så är de 2 plåtarna på utsidan av sittbrunnen på plats.
Är inne i ett bygg-stim.
Idag kom diffen & den bakre panelen på plats.
Fick även dit pedalstället och rattstången.
Grannen kom förbi med kommentaren "nu ser det ut som ett badkar med störtbåge". Pedalstället är från Rally Design £159.50 inkl. 3 st cylindrar & bromsvåg.
Jag tänker sätta på halkskyddstejp på pedalerna.
Dagens jobb blev att montera den främre panelen på höger sida.
Det börjar likna nått. Några utomhusbilder är alltid inspirerande.
Hösten 2010. De sista besiktningarna är klara (SFRO2, Bullerprov, Ursprungskontroll & Reggbesiktning) och här är några bilder på det slutliga resultatet.